måndag 24 mars 2014

C som i Cirkel


Bokcirklar är ett rackans bra påhitt tycker jag! För jag hävdar bestämt att det är först när man pratar om en bok eller text som man verkligen förstår den och minns den.

Vad är en bokcirkel egentligen? För de allra flesta är det nog några bokälskande människor som frivilligt träffas en bestämd dag och tid för att prata om vad de tyckte om boken. Är man vänner även utanför cirkeln sker detta gärna i kombination med en middag, lite vin och kanske en stor portion skvaller och allmänt vardagsprat medan är det en bokcirkel genom ett bibliotek eller studieförbund är det lite mer strikt och fokuserat. Har jag rätt? Det är min fördomsfulla bild av vad jag tror att folk fördomsfullt tror, men efter att ha rannsakat mig själv inser jag att jag har en betydligt mer brokig syn på cirklar än så.

För min del tog jag steg in i cirklarnas värld på allvar 2009. Då bestämde sig jag, Paula och våra två vänner Rebecca och Eric oss för att det bästa sättet att bli bättre på att bokcirkla var att själv vara med i en och dessutom ta oss tid att läsa lite ungdomslitteratur. För ett tag sedan skrev Paula ett inlägg på sin blogg om vår BokO, som sedan starten har hunnit läsa rätt många böcker (lista finns i hennes inlägg) och har utökat med både en bibliotekarie till och en hel del vuxentitlar.

Men jag har ju testat på att cirkla på en några andra sätt också. Som skolbibliotekarie håller jag i åtskilliga boksamtal varje år. Där är dock min roll annorlunda då jag ju snarast är samtalsledare och ska hitta frågor till texten som väcker elevernas samtalslust. Här har vi heller aldrig läst hela boken på en gång utan har alltid två eller tre samtal per bok.

Jag förbereder mig betydligt mer noggrant vid läsning av böckerna jag läser med eleverna. Jag loggar och skriver frågor. Inför mötet med BokO har jag på min höjd markerat ett ställe eller två i boken. Konstigt kanske, men jag tror att en bidragande faktor till min nitiskhet med böckerna i undervisningen är att jag vet att de flesta av böckerna kommer igen. Många av böckerna har jag nu boksamtal med för kanske tredje eller fjärde gången och inte sällan har jag boksamtal om fyra olika böcker samma vecka och då gäller det att kunna hålla isär dem och minnas.

Sedan måste man ju inte alltid vara en så stor grupp. Under en kort men intensiv period testade jag och Eric att ha "bokstreck" Det är svårt att ha en cirkel när man bara är två men ett sträck går finfint! Det hann inte bli så många böcker. Gissar att någon av våra andra knasiga intressen kom i vägen för vår tid.


På sistone har jag dessutom testat på två “nymodigheter” vad gäller bokcirklande. För ett tag sedan var jag med i min första virtuella bokcirkel på bokcirklar.se och diskuterade en bok i chattform under två veckors tid. Idén är väl helt okej och bra för den som inte har någon i den fysiska närheten att diskutera en viss titel med, men det blir inte så levande diskussion då det kan ta två dagar innan man får en reaktion på det man skriver. Det gäller nog att man verkligen bestämmer exakta tider för att det ska bli mer levande, eller ännu hellre använder Skype eller någon annan funktion där man kan prata istället för att skriva sina reflektioner.


Och så den sista typen av bokcirkel, som testades så sent som i helgen. En något nerbantad version av BokO - jag, Paula och Eric, testade att podda om den senaste bokOboken! Inte helt lätt att veta hur mycket man skulle avslöja för den eventuelle lyssnaren. Det kändes som det svåraste avvägandet. Ännu har jag inte hunnit lyssna på hela resultatet, men ser fram emot det med spänning. Det gav helt klart mersmak!

Jag funderade på om jag skulle avsluta med några tips på bra bokcirkelböcker, men det känns svårt. Titta på min blogg där jag har skrivit om de allra flesta från mitten av 2010 och framåt med etiketten BokO. Och på etiketten boksamtal hittar du en hel del av de böcker jag använt i undervisningen. 

Läs även de tio bokcirkelsbudorden som jag publicerade tidigare här på bloggen.



Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas C.

1 kommentar: