måndag 31 mars 2014

D som i Döden


Döden. Vilket upplyftande ämne, eller hur? Döden är ju rätt vanligt förekommande i litteraturen, på ett eller annat sätt och jag har nog inget speciellt förhållande till temat: jag älskar inte sorgliga böcker men undviker dem inte heller, men jag föredrar nog en bok som behandlar döden på ett lite annorlunda sätt än en bok om någon som är döende eller sörjer någon som har dött. Nåväl. Varken på B eller C blev det så värst mycket till boktips. Jag väljer därför att behandla ämnet döden genom att förmedla en lista över (o)dödlig litteratur:


Något som jag gillar i böcker är när ingen riktigt går säker och till och med viktiga karaktärer kan dö även innan boken är slut. Det är ju rätt ovanligt och därför är det extra spännande att läsa den typen av böcker. En sådan är zombieboken Fienden av Charlie Higson där flera viktiga karaktärer stryker med på ett tidigt stadium, men även Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark samt Hungerspelen av Suzanne Collins bör nämnas.



Sedan är det ju alltid lite kul att läsa om döden som person. Nyligen läste vi Döden och alla hans vänner av Kristoffer Leandoer i bokO, men den var jag inte så förtjust i, speciellt inte som barnbok räknat. Det var den lite för långsam och innehållslös för att passa som. Jag minns dock vagt att jag för många år sedan läste Döden ligger lågt av Terry Pratchett och anar mig lite samma tänk, men tror att Pratchetts version faller mig mer i smaken. Kanske dags för en omläsning?


En ljuvligt illustrerad bilderbok är Döden i ett nötskal av Eric Maddern och Paul Hess som är en återberättad gammal skotsk saga där man också stöter på döden personifierad. Vad händer om man stänger in döden i ett nötskal för att rädda sin döende mor? Definitivt en bilderbok som man kan använda högt upp i klasserna och även prata mycket om illustrationerna.



En döende förälder möter man även direkt i första delen av Vargbröder av Michelle Paver. Boken börjar med att Toraks far har blivit svårt riven av en demonbjörn och han tar ett tappert farväl av sin son som nu måste klara sig helt på egen hand i storskogen och dessutom får ett svårt uppdrag. Spännande från första sidan!


En död far och ett uppdrag är även två viktiga ingredienser i Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer. Nioåriga Oskars far dör 11 september-attentatet. Efteråt finner Oskar en nyckel bland faderns saker och bestämmer sig för att ta reda på vart nyckeln går. En underbar historia och en intressant roman med flera annorlunda drag som foton och handskrivna lappar. Gillar mycket!


Sedan är ju frågan vad som egentligen händer efter man dör? En ovanlig bok jag läst är Fem personer du möter i himlen av Mitch Albom. När bittra gubben Eddie dör i en olycka på det nöjesfält där han jobbat i hela sitt liv kommer han till himlen och får träffa fem personer som har påverkat hans liv på jorden eller har något att lära honom. En tänkvärd bok om hur man kan påverka andra människors liv på olika sätt.

Troligtvis påverkar jag ingen människas liv genom denna lilla lista, men eventuellt någon människas bokval? Kommentera gärna om någon av böckerna väckte ditt intresse eller om du har några andra dödsbra tips!







Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas D.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar