måndag 7 april 2014

E som i Epilog

När jag och Paula bestämde ämnen för varje bokstav i vårt fina alfabet så kändes Epilog självklart för att representera bokstaven E och dessutom lätt som en plätt att skriva om. Min ståndpunkt känns rätt tydlig: jag är ingen större förespråkare av epiloger. Oftast känns de som en kompromiss av något slag; boken blev för tjock och vi får hoppa lite i slutet alternativt att författaren inte vågar lämna läsaren med ett för öppet slut.


Självklart finns det ju massor med bra och välbehövda epiloger också. Och när vi bestämde ämnet tänkte jag ju att jag skulle presentera mina favoritepiloger och mina hatepiloger men jag inser att epilog nog är ett ämne som borde komma på typ Ö - det vill säga om många, många veckor så jag hann läsa massor med böcker och göra den där listan över epiloger. Här och nu kommer jag nämligen inte på så många, men några har jag allt! Nästan alla har jag rätt nyligen läst så vi får se om jag kompletterar min epilog-lista så småningom, men det blir nog först när vi är klara med alfabetet så jag hinner tänka efter riktigt ordentligt.


Så - min lista över epiloger jag minns:


En epilog jag gillar är den i Kensukes rike. Utan att avslöja för mycket är det helt klart en epilog som ger mervärde till boken.


Däremot hade jag lätt kunnat vara utan epilogen i sista Harry Potter-boken. Det kallas förvisso inte epilog i boken men sista kapitlet utspelar sig ju ett stort antal år senare. Stora tidshopp i sista kapitlet är för mig det samma som epilog.


I En man som heter Ove är jag lite kluven, men epilogen ska helt klart bort och helst ska nog slutet bli ett annat också. Men epilogen ska i alla fall utan tvekan bort. Det känns som ett sånt där klassisk “hjälp nu blev det lite för mycket sidor så vi får sammanfatta lite på slutet”-epilog. Synd.

En bok som saknar epilog och som jag är väldigt glad att den gör det är Sanning eller konsekvens, som jag precis läste med en elevgrupp. De var upprörda över det öppna slutet men jag ser att boken vinner jättemycket på det. Jag såg filmen nyss och där hade de ändrat slutet. Ogillas!



Ni som läser - hjälp mig! Ge mig tips på riktigt bra och dåliga epiloger!




Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas E.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar