måndag 14 april 2014

F som i Format

Jag är lite kluven när det kommer till vilken typ av bokformat jag gillar bäst. Det finns klara för- och nackdelar med alla och jag varierar nog format rätt friskt i mitt läsande. Formatet har nog mest betydelse beroende på var jag ska läsa: hemma, på jobbet eller på resande fot. Inbundna är snyggast i hyllan och har oftast större och således mer lättläst text än pocket som ibland kan ha hysteriskt liten och tät text, men å andra sidan är lätta att bära med sig och billigare. Priset spelar i och för sig kvitta för mig som mest köper böcker på second hand och där är prisskillnaden mellan inbundna och pocket inte lika stor som när de är nya.


Och sedan är det den digitala formen. Sakta men säkert har jag börjat läsa lite fler böcker som e-böcker på min uråldriga läsplatta, men jag saknar fortfarande smidigheten i att lätt bläddra fram och tillbaka och känna med fingret hur långt det är kvar i boken och hur långt det är kvar till kapitlet är slut. Jag läser varje dag på bussen till och från jobbet och då är plattan smidig att ha med sig men allt som oftast är det istället en pocket som åker med mig i väskan. Ljudböcker lyssnar vi på under långresor i bilen. Några gånger har jag testat medan jag pysslar, pusslar eller motionerar men jag får inte riktigt samma behållning av boken när jag lyssnar, tyvärr. Är nog en vanesak så det blir till att öva mera.


Det finns ju mer eller mindre experimentella böcker som, på ett eller annat sätt, leker med formen. Den mest extrema på det planet som jag har läst (en del av) är Den vita jorden av Lotta Lotass. Den består av 148 lösa blad och små häften som läsaren själv får bestämma ordningen på. Det är en idé som tilltalar mig, men det blev lite väl mycket lappar att hålla reda på och historien blev lite för fragmentarisk för min smak. Det kändes som man verkligen behövde ge boken massor med energi och det orkade jag inte riktigt där och då.



I flera år, ända sedan den kom, har jag varit sugen på att läsa Cathys bok och efterföljaren Cathys nyckel, men än har jag inte gett mig tid. Det speciella med den är den medföljande plastfickan med “bevismaterial”, telefonnummer, visitkort, ett söndrigt foto osv. Spännande! Och extra spännande att se om allt fortfarande fungerar, med tanke på att det var rätt många år sedan boken kom.






Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas F.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar