måndag 12 maj 2014

J som i Julen

Julen. Den känns rätt avlägsen för tillfället. Nu känns J som i Juni som det man längtar till i första hand.

När vi valde ord till vårt alfabet var julen ett klockrent tema på J för Paula som jag vet har betydligt starkare associationer till läsning och böcker kring jul än jag. Jag ställde mig lite mer tveksam för i mitt liv finns inga sådana kopplingar. Jag läser varken mer eller mindre under julen och önskar mig ytterst sällan böcker i julklapp, då böcker nästan alltid införskaffas på impuls och av en slump av mig, men mer om det i ett annat inlägg på en annan bokstav.

Jag har dock några lästips för de som vill ha lite julstämning så här om våren eller redan nu vill börja planera sin julläsning. Tiden går ju snabbt, som bekant. Jag inser att samtliga tre tips har som gemensamt tema att fira en alternativ jul och kanske är det ett tecken på hur otraditionell min egna syn är på denna högtid? Och då är det kanske lika bra att läsa dessa boktips nu så man hinner klura ut hur julen ska firas nästa gång? Det är ju liksom lite försent att tänka om när pyntet redan är uppe, klapparna redan ligger under granen och släktingarna står och bankar på dörren...


En klar favorit är så klart novellen "Granen" ur Det osynliga barnet av Tove Jansson. Muminfamiljen, som annars brukar sova sig
igenom hela vintern, råkar vakna och begriper inte alls vad som får varendaste litet knytt att hasta omkring. Vad innebär detta hemska som kallas "julen" och uppenbarligen är i antågande och oroar alla? Varför kräver julen en klädd gran? Ljuvlig läsning som både roar och väcker tankar.

En sökning gjorde att jag fann en inspelning där Tove Jansson i egen hög person läser Granen! Efter att ha provlyssnat insåg jag att jag nog aldrig tidigare har hört henne läsa. För mig är Muminböckerna så förknippade med Mark Levengoods uppläsning. Kändes märkligt och faktiskt lite fel (även om jag skäms lite att erkänna det). Hon läste dessutom betydligt låååångsammare än Mark.


Jag minns även att jag tyckte om boken Julfritt av John Grisham, som även har filmatiserats när jag läste den för några år sedan. Den handlar om paret Krank som helt sonika bestämmer sig för att hoppa över julfirandet då dottern ändå inte kommer att komma hem över julen. Men att bestämma sig för att strunta i alla jultraditioner och istället åka iväg på en kryssning är inget som ses med blida ögon av omgivningen. Jag är tacksam för att inte bo i ett sånt område som stackars Krank gör!


En annan favorit, som egentligen handlar om Lucia istället för jul är bilderboken Ärtan går luciatåg av Ulrika Sundström. Det har blivit tradition att jag läser den för minst en klass varje år och det blir oftast förskoleklassen. Boken handlar om Ärtan som inte kan bestämma sig för vad hon ska vara i luciatåget. Vill hon vara lucia, tärna, pepparkaksgubbe eller kanske tomte? Stackars pappa suckar över de tvära klädbytena; så fort han har ordnat fram pepparkakskläder har Ärtan fått en ny idé. En rolig bok om hur svårt det kan vara att bestämma sig och sista uppslaget är helt underbart med luciatåget fullt av alternativa utklädnader. Efter att ha läst boken tycker jag definitivt att lussebulle borde vara ett stående inslag i alla tåg!






Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas J.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar