torsdag 8 maj 2014

Illustratörsfavorit: Shaun Tan

Som jag utlovade i veckans bokalfabet ska jag börja hylla mina favoritillustratörer och de är många så det kan nog bli en tradition som är här för att stanna i många veckor framöver.

Först ut i min hyllningkavalkad får bli den smått fantastiska Shaun Tan som fick ALMA-priset 2011. Jag älskar detaljrikedomen i hans illustrationer i kombination med hans abstrakta figurer och landskap. Så otroligt verklighetstroget och samtidigt så fantasifullt! Han har en hemsida där han bland annat har en sida för alla sina böcker där man dessutom kan klicka sig vidare på varje bok för att få se delar av det ljuvliga innehållet.

Mitt första möte med Shaun Tan var genom boken Ankomsten. Boken är nästan uteslutande i svartvitt och helt utan text och handlar om en man som flyttar till ett helt annat land där allt är nytt och främmande. Verkligen en bok att prata om och som man kan tolka på många olika sätt.

En annan favorit är Borttappad som dessutom är filmatiserad.



På Youtube hittade jag ett hopklipp av mängder av hans illustrationer. Titta och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar