måndag 2 juni 2014

M som i Mat

Mat och böcker. Kopplingarna kan vara flera, men för mig finns inga tydliga likhetstecken.

Jag är, till att börja med, ingen sån som äter medan jag läser. I alla fall inte om jag kan undvika det. Det blir helt enkelt för mycket att hålla reda på och jag har tvåhandsfattning på mina böcker och då finns det ju inga händer lediga... Möjligtvis kan jag småäta lite godis, men det är faktiskt sällan det sker i samband med bokläsning.

Sedan finns det ju den tydliga kopplingen mellan mat och böcker genom alla kokböcker, kakböcker och övriga böcker med recept. I en period för några år sedan köpte jag alltid den typen av böcker på reor osv. men har på senare år insett att de mycket sällan används. När jag väl ska laga mat eller baka kakor och inte kan receptet utantill tar jag allt som oftast ändå till datorn. En grundläggande kokbok tycker jag dock bör finnas i varje kök och är det några jag faktiskt använder så är det just Rutiga kokboken och Vår kokbok.

Under åren har jag även köpt på mig ett gäng böcker om mat som mer handlar om diverse dieter eller mat och träning eller om matindustrin i stort. Även dessa böcker har jag mest gått och klappat på och det blir inte av att jag läser dem. Får kanske bli nya tag på faktaboksläsningsfronten snart?

Mitt hems gemensamma matrelaterade hylla. Inte största samlingen.



Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas M.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar