måndag 16 juni 2014

O som i Ordning

I hela mitt liv har jag ägt mängder med böcker och alltid har det varit betydligt större andel olästa än lästa. Det är både snabbare och lättare att införskaffa än att läsa. Problemet är att det dessutom sällan blir något läst ur min bokhylla utan istället blir det biblioteksböcker jag prioriterar - de har ju ett återlämningsdatum att förhålla sig till.

För att ta tag i läsningen av mina ägda böcker har jag under åren testat lite olika system för att bestämma läsordning. Det första jag minns var ett avancerat system som jag höll på med några år i min ungdom som bestod av en lång lista med titlar och där boken jag skulle läsa skulle slumpas fram med hjälp av tärning. Jag gissar att jag kom på systemet efter att ha läst Tärningsspelaren och i jämförelse med boken är det ju lagom oskyldigt att använda tärningen till att välja något så banalt som en bok. Listan var dock lite väl lång och det var sällan det slumpades fram någon bok jag faktiskt kände för att läsa för stunden.

Förra året hade jag det system som hittills har fungerat bäst för mig. Året har 52 veckor och alfabetet 29 bokstäver och med lite förenklad matematik resulterade det i att varje bokstav fick en tvåveckorsperiod. Vecka 1 och 2 fick jag läsa böcker av författare på A, 3 och 4 författare på B osv. Funkade fint för jag kunde då själv bestämma hur aktiv jag skulle vara. Kanske hann jag fyra böcker under perioden eller inte en enda. Tanken var att under de kluriga veckorna, typ Q, X och Y, så skulle jag få fritt och läsa vilken bokstav jag ville.

Första halvan av alfabetet gick finfint och jag varvade med både ägda böcker och biblioteksböcker (på rätt bokstav). Hade det inte varit för att jag har ett jobb som styr min läsning rätt mycket och att alla fri-bokstäverna kom på slutet så hade jag nog tagit detta som ett optimalt system. Funderar på att börja om till hösten men kanske inte i bokstavsordning utan portionera ut de fria valen lite. Den stora fördelen är att det är lättare att välja när jag inte har en hel bokhylla att stirra mig blind på och dessutom blir det lite utrensning av böcker som jag inser att jag aldrig kommer att läsa - en bokstav i taget.




Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas O.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar