måndag 23 juni 2014

P som i Priser

Bokrelaterade priser finns det ju en uppsjö av och skulle man sammanfatta så har jag småkoll på flera svenska priser men ligger inte sömnlös av spänning natten före tillkännagivandet och känner inte att jag måste läsa de nominerade och/eller vinnaren. Det är dessutom ytterst få utländska priser jag har koll på. Jag kan heller inte säga om det är något av priserna som jag värdesätter högre än de andra och följer noggrannare.

Så - en liten lista över de utmärkelser som jag anser man bör ha koll på som skolbibliotekarie:

Bokjuryn för att det är de böcker som har röstats fram av barnen själva. I möjligaste mån försöker jag köpa in de böcker som passar för mitt åldersspann på vinnarlistan till skolan och jag hänger även upp vinnarplanschen och skyltar med vinnarböckerna. Jag har dock inte engagerat eleverna i att rösta de senaste åren. Det borde jag kanske klura på till nästa omgång...

Barnens romanpris är ju ett rätt nytt pris och jag gillar radioprogrammen när barnen pratar om böckerna. Årets nominerade tillkännagavs för några veckor sedan och jag inser att jag inte har bloggat om det än. Tur att Paula är lite mer på hugget!


Augustpriset är väl egentligen det största och mest prestigefulla. Synd bara att barn- och ungdomskategorin klumpas ihop till en och samma. Visst, böcker kanske alls inte kan tävla mot varandra men jag tycker nog att man åtminstone kunde instifta ett ungdomspris också. Fast ungdomarna får kanske sitt genom Lilla Augustpriset - ett pris som jag inte alls följer, tyvärr.


ALMA-priset kollar jag alltid vem som vinner men det är långt ifrån alltid som jag känner till pristagaren sedan tidigare. Men i år när Barbro Lindgren vann så fanns det ju till och med böcker på mitt bibliotek av henne! Lycka att kunna knåpa ihop en utställning direkt! Och jag har nog ALMA att tacka att jag hittade min stora favorit Shaun Tan.

Ja och sen är det ju Nobelpriset. Helt klart det pris jag bryr mig minst om. Även här följer jag oftast tillkännagivelsen men det är ytterst sällan en författare jag känner till.



Så - vilket litteraturpris har jag nu glömt? Säkert ett eller flera. Jag inser att jag borde ha bättre koll på Elsa Beskow-plaketten då det ju är ett av få utmärkelser där barnboksillustratörer uppmärksammas, men där är jag slarvig, får jag erkänna. Svensk biblioteksförening har ju även Nils Holgersson-plaketten och Carl von Linné-plaketten som jag borde uppmärksamma. Alla priser för att uppmärksamma barn- och ungdomsböcker är ju tokbra!




Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas P.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar