måndag 30 juni 2014

Q som i Queer

Queer-böcker. Spontant känner jag att jag inte har något förhållande till det som begrepp - det är inget jag väljer att läsa men heller inget jag undviker.

I maj var det Pride-vecka här i Växjö (när stadsbiblioteket, bland annat, invigde sin fina Regnbågshylla) och veckan innan kom en av pedagogerna och efterlyste passande böcker att läsa på fritids. Jag kom på ett helt gäng med titlar men insåg att utbudet var rätt skralt på mitt lilla skolbibliotek, speciellt för de yngre åldrarna. Får bli bättring till nästa läsår! Vilka böcker bör köpas in till en skola med elever från förskolan till klass 6?

För några år sedan hade jag bokcirkel med pedagogerna. Till ett tillfälle hade vi tema genus och det var många intressanta böcker och tankar som kom upp på den träffen. Rotade fram den något daterade listan. Det är alltid spännande att se tillbaka och fundera vilka böcker jag hade tagit med på listan idag.


Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas Q.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar