måndag 7 juli 2014

R som i Resa

När detta inlägg publiceras är jag passande nog på resande fot. Och troligtvis läser jag inte så mycket som jag hoppats på om man inte räknar guideböcker och kartor, vill säga.

Ritualen är oftast den samma för mig inför varje resa som är längre än en helg. Jag lägger oförskämt mycket tid på att välja de perfekta semesterböckerna att ta med och klurar länge och väl på antalet och kontentan blir alltid att jag tar med minst tre och läser max en, om ens det. Gissar att det beror på att mina semestrar oftast är rätt aktiva - inget strandhäng och sällan stilla på en plats.

I och med att jag är iväg är detta inlägg skrivet för några veckor sedan, innan jag for. Jag har dock, i skrivande stund, bestämt vilka tre böcker som kommer att följa med mig på denna färd och det ska bli spännande att se om jag läser något i dem. Denna gång har jag ju åtminstone en lång flygtur där jag kommer sitta still och sysslolös. Får se om den tiden läggs på läsning eller sömn.

I år har vi i bokO ett läsbingo över sommaren som dessutom ställer till det lite för mig. Hur mycket ska jag ta hänsyn till det? Klurigt.

De böcker som kommer att följa med mig är (om jag inte ångrar mig nu i sista stund):

Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith för att det är en deckare* som eventuellt har ett efternamn på S*, fast jag gissar att det egentligen är M som räknas... Den känns dessutom som en sådan bok som många läst men som jag har kvar och det var korta kapitel och luftig text, vilket är ett måste på semestern.

Bitterfittan av Maria Sveland får följa med främst för att boken är sönder. Mitt mål är ju att kasta boken när jag är klar och det är lättare att skiljas från en söndrig. Dessutom är det definitivt en författare på S*!

Som om ingenting av Katarina von Bredow för att det är en bok som har fått följa med oläst på semester förr (så den är resvan) och dessutom vill jag ha minst en barn- och/eller ungdomsbok med mig.

* mål i läsbingot

Under förra årets bilsemester lyssnade vi dessutom på ljudbok. Det är tanken även i år, men vi får se om det finns CD-spelare i hyrbilen.

Som vanligt har jag dessutom velat fram och tillbaka om min uråldriga läsplatta ska med men det är rätt jobbigt att ha ännu en elpryl att hålla koll på. Den hade ju annars löst velandet av antal böcker och titlar... Gah! Det här med resor och böcker är verkligen klurigt....



Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas R.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar