måndag 28 juli 2014

U som i Upplaga

Det är knepigt med nya upplagor och jag är inte helt säker på att jag är så värst förtjust i hela påfundet. Allra jobbigast är det när jag ska ha gruppläsning med elever och det visar sig att olika upplagor har olika sidnumrering. Detta ställer till det både vad gäller schema (de får veta till vilken sida de ska läsa varje vecka) och framförallt när vi pratar om boken och letar i texten efter information. Ibland är olika upplagor på samma katalogpost på biblioteken (även om tanken är att det inte ska vara så) och därför är det alltid lite "spännande" att se vilken version man får när jag beställer in exemplar från andra bibliotek. Nytryck med nytt omslag är helt okej och bara kul ur diskussionssynpunkt men när man börja fiffla med sidnummer blir det bara besvärligt. 

Ur ren privat synpunkt är det dock lite knepigt även med nya omslag och nya illustrationer. Hemma i bokhyllan trängs till exempel två olika utgåvor av Alice i Underlandet - den ena är illustrerad av Tove Jansson, så den måste ju bara stanna, men den andra innehåller även Spegellandet. Och det där med samlingsvolymer är ju ett rejält dilemma i sig. Jag har hela Narnia som samlingsvolym och likaså Nalle Puh. Rackarns fina men rätt jobbiga att läsa när de är så stora och tjocka. 


Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas U.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar