måndag 11 augusti 2014

W som i Webben

 Helt krasst lägger jag nog mer tid på att läsa om böcker än att faktiskt läsa i böcker. Galet men sant och säkert en hel del bibliotekariers verklighet. Webben (vilket för övrigt känns som ett rätt krystat ord att använda, men så är ju W en rätt krystad bokstav) är helt klart en viktig del av mitt läsande.

Först och främst är det ju bokhandlarna. Jag får skrolla rejält länge när jag går igenom min önskelista på Adlibris som är uppdelad både efter privata önskningar och inköpslistor till skolbiblioteket i åtskilliga kategorier. Jag blir aldrig riktigt nöjd med mina olika indelningar och det är ofta som en bok ligger inne i mer än en kategori vilket kan vara lite ödesdigert så man inte beställer fler exemplar än man tänkt.

Sedan är det ju de viktiga bokbloggarna. Jag är väldigt upp och ner i hur många och vilka jag följer men mina favoriter, som jag dagligen går in för att se om de har uppdaterat är fina vännen Prickiga Paula (såklart) men även Carolina läser och Barnboksprat. Tre bloggar som har större inflytande över mina bokinköp än vad de vet om. Själv skriver jag ju också om vilka böcker jag läst, men där ligger jag hopplöst efter sedan innan sommaren. Behöver uppenbarligen en semester till bara för att komma ifatt.

Under typ senaste året har jag dessutom skaffat ett nytt sätt att få boktips och jobbinspiration då poddarna har smygit sig in i mitt liv. Än lyssnar jag inte på så många men jag har i alla fall hört samtliga avsnitt av Allt vi säger är sant, Cirkelpodden, Bokslukarsällskapet och Barnens romanpris, även om den sistnämnda kanske inte räknas som en Podd, men jag lyssnade likväl via datorn. Poddar är riktigt bra att lyssna på medan jag sätter upp böcker, städar, lagar böcker eller annat rätt monotont arbete på jobbet.

Och så får vi ju inte glömma att jag är med i en podd också tillsammans med Paula och de andra tre i vår BokO. Nu med hela TRE avsnitt!





Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas W.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar