måndag 8 september 2014

Å som i Återvända

 Jag är oftast ingen återvändare. Det finns så otroligt många böcker jag aldrig hinner läsa och då känns det ofta lite slösigt att läsa om en jag redan läst.

Det finns dock två undantag. Den första kategorin är de eviga boksamtalsböckerna i skolan. En hel del böcker använder jag nästan varje år och därför läser jag om den flera gånger och har dessutom skrivit läslogg med frågor osv till dem. Man kan ju i och för sig säga att jag läser om dem för att de är bra, för jag hade ju inte valt att ha boksamtal om dem om jag inte tyckte de var läsvärda, men hade det inte varit för gruppläsningen med eleverna hade jag definitivt inte läst om dem så frekvent.

Sedan är det ännu en kategori jag ibland återvänder till - favoriterna från förr. När vi precis hade startat vår bokcirkel kom jag ofta dragandes med gamla favoriter från typ gymnasietiden, men det ska erkännas att jag väldigt ofta blev besviken... Frågan är om man ska låta bli och läsa om dem och låta dem behålla sitt skimmer eller läsa om och inse att tiderna (och jag) har förändrats? De får hur som bo kvar i min bokhylla som jag har vigt åt favoriterna ett tag till...


Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas Å.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar