måndag 1 september 2014

Z som i Zappa

Att zappa mellan tv-kanaler är ju rätt vanligt, men hur är det med böcker? Jag är nog en ganska frekvent zappare och det kan vara en bidragande orsak till att det tar ett tag för mig att få en bok utläst.

Att jag zappar beror dock inte på att jag är uttråkad utan att jag anser att olika böcker passar vid olika tillfällen och så har jag nästan ständigt några måsten-böcker som jag inte väljer själv och som kommer emellan det jag egentligen vill läsa.

Som mest kan min lista på pågående böcker se ut så här:

Bussboken - en pocket eller annan lättviktare som helst har luftig text och korta kapitel som passar bra att läsa till och från jobbet. I båda riktningarna brukar jag vara rätt trött så det får vara något lättsmält och underhållande för att jag ska orka och tillräckligt enkel för att inte störas av alla samtal och ljud runt mig.

Bokcirkelboken - en bok som jag bara väljer själv en gång per halvår så det är en bok jag läser med skiftande entusiasm, men oavsett vilket bara har ungefär en månad på mig att bli klar med. Är rätt ofta den som förr eller senare blir bussboken för att hinna.

Bilboken - vi brukar ha en ljud-bok i bilen men vi sätter mest på den under långfärder och när vi båda åker så boken brukar vara något halvår. Nästan uteslutande en vuxenbok.

mp3-boken - ännu en ljudbok som jag har i min mp3. Lyssnas på under ensamresor, högljudda bussfärder och ibland under joggingturen.

Sängboken - även den en långkörare då jag oftast inte hinner många sidor (om några alls) innan jag somnar. Dock en bok jag väljer helt själv och därför egentligen vill prioritera mer än jag gör.

Jobbetböckerna - ja, för de kommer i sådan kvantitet att man inte kan omnämna dem som "-boken". Alla de böcker jag behöver läsa för boksamtalen, bokpraten, inköpen och för att allmänt hålla mig uppdaterad. Även dessa ar ofta en deadline och prioriteras därför, vilket påverkar min lustläsning och frivilliga läsning lite negativt.

Rätt ofta har jag alltså sex eller fler böcker på gång samtidigt. Det är egentligen inget som stör mig på det sätt att jag glömmer bort handlingarna (om det inte dröjer alltför länge mellan läsningarna, men det hade det gjort även om jag bara läste en enda bok med månaders mellanrum) men det leder till att jag rätt ofta ratar tjocka böcker då de tar lite väl lång tid att bli klar med. Vi får se om det blir någon bättre struktur på läsandet detta läsår (i dubbel bemärkelse).



Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas Z.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar